Mental udfordringPersonlig udfordring

Traumer – når vi lærer at leve med smerte

Traume - Julie Krag

Giv slip på gamle traumer med hypnose

Psykoterapi og hypnose er fantastisk behandlingsmetode, hvis du lider af et traume, du ønsker at slippe. Nederst i artiklen finder du en hjælp til selvhjælp guide som er henvendt til dig, der lider af traume.

Hvad betyder traume?

Traume betyder skade eller sår, forvoldt af en uventet og chokerende begivenhed.

Hvordan opfører traumer sig?

Traumer sætter sig i kroppen i nervesystemet.

Traumereaktioner er en normal reaktion på at være udsat for noget traumatiserende. Det kan påvirke kroppen, tankerne, følelserne og adfærd uvilkårligt. Har du været udsat for et voldsomt traume, kan du opleve:

  • Anspændthed i kroppen
  • Urolige tanker såsom flashbacks
  • Indre uro, angst
  • Man mister overblik
  • Ikke kan finde sammenhæng
  • Sind og krop låser
  • Det kan føles udfordrende og svært at leve efterfølgende

Det er meget forskelligt, hvordan mennesker reagerer på traumer.

Hvad får man traumer af?

Her kan du eksempler over, hvad traumer opstår fra:

  • Krig
  • Voldtægt
  • Overfald
  • Chok fra uheld
  • Krænkelser
  • Hævnporno
  • Ulykker
  • Stalking
  • At falde og slå sig
  • At have været vidne til død, vold eller voldsom grænseoverskridende adfærd

Man kan både få store og små traumer. Vi er alle udsat for hverdags traumer i dagligdagen.

Hvordan er det et problem?

Igen, vil jeg understrege, at det er meget forskelligt, hvordan traumer er et problem for mennesker. Som sagt reagerer mennesker forskelligt.

Man kan føle sig forandret, som om at personligheden har ændret sig.

Traume - Julie Krag

Det kan manifestere sig fysisk, ligesom allergi. Tilknytter din hjerne noget som er i luften idet du er udsat for et traume fx pollen, så vil din hjerne kæde sammenhængen mellem fare og pollen sammen. Hjernen er ikke klog hvad det angår og skelner derfor ikke om det er rigtigt. Det samme kan man opleve hvis man sanser andre ting, mens traumet står på. Hjernen vil lede efter en sammenhæng, så den kan reagere næste gang der er fare på færde. Den passer på dig. på godt og ondt.

Det kan styre dit liv. Du kan ubevidst begynde at danne strategier, du lever efter i hverdagen, for fx at undgå noget, der har med traumet at gøre. Selvom det er en positiv intention, der starter dette, behøver det ikke være en støtte for dig over tid. Tit kan det faktisk ende med at blive en uhensigtsmæssig adfærd, som du ikke er klar over eller har glemt årsagen til kom. Det har du mulighed for at gøre noget ved, idet du bliver bevidst om det.

Hvad kan jeg forvente af en traumebehandling med hypnose?

Mellem til langvarig behandling. Jeg anbefaler minimum 3 gange – gerne flere.

Hjælp til selvhjælp – Lad ikke dine traumer styre dit liv

  1. Lære dine reaktioner at kende og tage dem alvorligt. Det handler om at lære at forstå og hjælpe dig selv, som var du en god ven. Det at du kan passe på dig selv, er healende.
  2. Træne dig selv til at gøre ting, som giver dig energi. Øv dig i at blive bevidst om, hvad dit hjerte beder om. Gøre det du har lyst til og gå med hjertet forrest. Gør mindre af det, der trækker dig ned. det handler om at tage dig selv og din energi alvorligt.
  3. Lær at bruge og anvende ”N.O.A.K”.
  4. Mindfulness øvelse. At være i det, som kommer. Altså, at være i nuet, med alt hvad det indebærer. Luk øjnene og tjek ind i dig selv, med de følelser eller tanker som kommer. Træn din observerende evne, der blot registrerer aktiviteten inden i dig uden at dømme det. Slip øvelsen igen efter 5 minutter. Det styrker din væren i forskellige situationer, hvor du evt. kunne få symptomer. Og så er det bare en rigtig god øvelse i, hvordan man er i nuet.

De bedste hilsner
Julie

Leave a Reply

Your email address will not be published.