Rygestop – bliv røgfri med terapi

Flere og flere får behandlet deres rygetrang med hypnose. Det er en effektiv måde til at behandle rygestop, fordi du under terapien får afklaret de ubevidste følelser og faktorer. Dem der får denne uhensigtsmæssige vane til at fortsætte.

Før du vælger at få behandlet sit rygestop, har du sikkert gjort sig mange overvejelser og tanker omkring, hvorfor du ønsker at stoppe. Rygning kan føre til en tidligere død, og skader dine lunger og helbred både nu og længere over sigt. Måske du har haft en nær ven eller et familiemedlem, som er død af rygning? Det lugter og det generer andre omkring én. Dit hjem og tøj kan lugte grimt af røg, og du kan føle dig ubehageligt tilpas ved selv at lugte af røg. Både på dit arbejde eller i andre sociale forsamlinger.

Røg er blevet et socialt tabu, de sidste par år. I Danmark og flere andre steder i verden, oplever vi at det er svært at være ryger, rygeområderne er blevet færre og mindre at være i. Det har ikke længere den samme sociale værdi at ryge, som det tidligere har haft. Det har været med til at skabe et større opmærksomhed og ønske i mennesker, om at få afskaffet denne adfærd. Man kan efterhånden finde mange forskellige og kreative metoder og udstyr, som hjælper mod et rygestop.

Kombinationen af NLP og hypnoterapi er en af de metoder, der de sidste par år er blevet mere og mere populært at benytte.

Hypnose og rygestop

Med denne type hjælp, kan du få afklaret dine rygevaner. Altså de vaner der ligger udover nikotinafhængigheden. De følelsesmekanismer der gør, at du holder fast i vanen. Ligeledes kan det hjælpe til at få øje på de sidegevinster, man ubevidst får ved at vedligeholde vanen. Og ikke mindst hvordan man fremadrettet, kan gøre noget andet. For til sidst helt at slippe for savnet ved røgen, nu man er blevet røgfri.

Ikke alle mennesker har behov for hjælp. Nogle mennesker kan stoppe fra den ene dag til den anden. Måske du også selv har prøvet dette, men af en eller anden grund er faldet i igen. Det betyder ikke, at det er umuligt for dig at stoppe.

Det er muligt at stoppe og have et vedvarende stop, der holder resten af dit liv. Faktisk er det nemmere at stoppe, hvis du har forsøgt over flere gange! Det er en udbredt misforståelse, at det bliver sværere, jo flere gange du har prøvet.

Hvis du har forsøgt flere gange, uden det er lykkedes dig, betyder det faktisk at du kender dine rygevaner og triggerpunkter endnu bedre. Den viden er nyttig for dig, hvis du vælger at benytte dig af NLP og hypnoterapi, som hjælp til at blive røgfri.

Motivationen for et rygestop

Kommer du til en behandling hos mig, med et ønske om at blive røgfri, vil vi først og fremmest tale om din motivation.

  • Hvorfor er det du ønsker at blive røgfri?
  • Forhindrer din rygeadfærd dig i at opnå ting i dit liv?
  • Er du bekymret for din sundhed?
  • Er det din ægtefælle, kæreste eller mor, der har et ønske om at du bliver røgfri?
  • Er rygestoppet dit helt eget ønske?

En forudsætning for at behandlingen vil virke, er, at du først og fremmest selv ønsker det og er motiveret til det.

Den lette løsning

Hypnoterapi er ikke et quickfix for at få ændret noget, vi ikke helt inderligt er motiveret til at gøre.

Hvis man kunne give din motivation en rating, hvor 1 er lavest og 10 det højeste, skal din motivation ligge på 9 eller 10, før det giver mening for dig, at modtage en behandling.

Finder vi derimod ud af at motivationen for rygestop ikke er særlig stærk, vil jeg enten anbefale dig at komme igen, når du er klar eller vi kan arbejde med din motivation som målet i sessionen.

Det er trods alt dig, der skal gøre arbejdet, efter sessionen er afsluttet. Det er kun dig der kan tage ansvar for din proces efterfølgende, ligesom med alt andet terapi og behandling.

Du vælger altså helt selv, om du fortsat vil ryge eller være røgfri efter behandlingen er slut.

Din gode ven

Er cigaretten stadig din ven?

Er du motiveret, men stadig føler at cigaretten er din ”ven”, vil du stadig kunne få stort udbytte ud af terapien. Ja, jeg bruger ordet ven, da cigaretten stadig kan have en støttende funktion – eller føles som det, selvom man føler stort ubehag eller foragt omkring den. Nederst i teksten vil du kunne læse om gode forslag til, hvad du selv kan gøre op til din første session.

Hold din “ven” i skak

Du vil kunne opleve at få værktøjer og metoder til, hvordan du holder din ”ven” i skak, den næste kommende tid, hvor du måske vil føle dig udfordret. Hvor lidt eller hvor meget udfordret du vil føle dig, vil jeg ikke kunne svare dig på.  Det er en individuel ting og noget der ofte skabes i form af de tanker, vi gør os omkring det.

Er cigaretten let eller svær at slippe? Disse tanker og overbevisninger vil vi også komme ind på og arbejde med, hvis der er behov for det.

Hvordan foregår en session med rygestop?

Sessionen vil vi lave ud fra de behov du har, og hvordan dine triggerpunkter udfolder sig i dig. Derfor vil jeg ikke konkret endeligt kunne beskrive her, hvordan sessionens indhold vil forløbe og hvilke elementer vi vil arbejde med.

Med hypnoterapi vil du få mulighed for at få forstærket din aversion omkring røg og cigaretter. Dette kan hjælpe meget, når/hvis en pludselig trang skulle opstå. Når du er trance, har vi mulighed for at gå ind og forstærke eller mindske følelser, der kan støtte dig fremadrettet, for at holde dig røgfri. Ligeledes kan det give dig nye handlemuligheder i situationer, hvor cigaretterne tidligere har medvirket som et fast ritual for dig i den handling.

Du får mulighed for at arbejde med det, på en måde, så trangen ikke fylder ligeså meget, som den ellers kan gøre.

Inden du kommer til en hypnose session

Inden du kommer til en session hos mig, er det en god ide, hvis du har gjort dig tanker om nogle bestemte ting i forhold til dit adfærdsmønster med rygning. Du må også meget gerne skrive dem ned og sende dem til mig inden sessionen. Det giver mig en mulighed for at målrette den første session til dig, så den passer dine behov bedst. Nederst i teksten, vil jeg give et eksempel på, hvordan sådan en liste kan se ud.

Ligeledes vil jeg bede dig om at undlade at ryge fra aftenen før, eller senest 4 timer før sessionen. Det giver os mulighed for at arbejde direkte med din rygetrang samt abstinenser, du må have i forbindelse med rygestoppet. På den måde vil det kunne fremme et bedre resultat for dig.

Undlad at ryge fra aftenen før sessionen – eller minimum 4 timer før.

Men hvor mange sessioner skal der til, for at mit rygestop lykkes? – Det er svært at sige. Som udgangspunkt, når behandlingen er startet, er du i princippet stoppet, i og med din sidste cigaret er røget. Lad os hellere snakke om, hvor mange sessioner, der skal til, for at du holder dig røgfri.

Brug hypnose til at booste din motivation

Igen handler det om motivationen, som jeg tidligere har beskrevet i teksten her. Det handler også om de psykiske behov, du får tilfredsstillet med rygningen. Ikke mindst din vilje til at få skabt nye strategier, som terapien vil afklare og hjælpe dig med. I nogle tilfælde er der flere psykologiske faktorer på spil, og det kan vi i samtalen få afklaret.

For mange er 1 session nok, hos andre kræver det 2 eller 3 gange.

Jeg anbefaler at man booker en tid mere, til den første session, da den helst skal ligge indenfor et bestemt tidsrum, pga. rygetrangen kan give udfordringer, de første uger efter stoppet. Tiden kan man til enhver tid aflyse igen, hvis man ikke har behov for det, senest 48 timer før. Dette er din mulighed for at have en tid i et meningsfuldt tidsrum, uden at skulle være bange for at vente for længe.

Tidsrammen for 3 behandlinger, vil jeg anbefale man får lavet over ca 3-4 uger.

Fakta om rygning og rygestop:

  • Rygeproblemet forsvinder nemt, hvis dit bevidste og ubevidste sind arbejder sammen. Det er dit bevidste sind der tager beslutningen om at stoppe. De ubevidste fordele og sidegevinster ligger i dit ubevidste sind, og hvis disse stadig anser de ting for værende væsentlige for dit liv, skaber det konflikt, og det ubevidste sind vil ”vinde”, og dermed vil den gamle vane sejre. Derfor arbejder vi med at få det ubevidste sinds ”accept”, for den nye vane, for at problemet nemt forsvinder.
  • Det er ikke alle der tager på i vægt efter at blive røgfri. Der kan være flere grunde til, hvorfor nogle tager på:
    – Hvis rygningen havde en beroligende effekt, kan man spise mere end man plejer, når man bliver nervøs eller usikker.
    – Stofskiftet falder i 14 dage og er derefter normalt igen. Hvis man fortsat er overbevist om at stofskiftet fortsat er faldende efter de 14 dage, vil man med høj sandsynlighed tage på i vægt.
    – Pga. cigaretter bliver behandlet med melasse (et rørsukker produkt), kan man opleve at have øget trang til søde sager efter at være blevet røgfri. Man bør derfor være bevidst om sin trang til søde sager, og evt. behandle det.
  • Nikotin skaber ikke decideret afhængighed. Nikotin er en af de mest dødelige gifte i verden – og blot en ½ teskefuld kan dræbe en elefant på 30 sekunder. Afhængigheden af cigaretter er ofte de psykiske og fysiske behov der presser sig på i vores underbevidsthed. Ligeledes kan rygevanen fungere som autopilot for en række positive ting i vores hverdag.
  • Kroppen slapper ikke af ved inhalation af cigaretter, selvom man ofte forbinder rygning med afslapning. Det er nærmere den pause man får sig, ved at ryge en cigaret, der er skyld i dette. Det er et faktum at pulsen stiger, når man ryger.

 

Gode forslag til, hvad du kan gøre op til din første session:

  • Skifte cigaretmærke en uge før
  • Bruge den anden hånd til at ryge med eller nogle andre fingre, end dem du plejer
  • Hold en dagbog over dit cigaretforbrug. Skriv i den mindst 2 gange om dagen. Skriv også de antal sug du bruger på cigaretterne
  • Gem dine gamle skodder fra cigaretterne i en æske eller pose. Lugt til dem hver gang du får lyst til en cigaret

 

Oversigt over din rygning og adfærdsmønster:

  • Lav en liste over de ting, du forbinder med rygning. Det kan fx være sammen med kaffe, telefonsamtaler, efter maden, når du kører bil, til fester etc.
  • Lav en liste over de grunde der er, til at holde op og blive røgfri.
  • Lav en liste over det positive og negative ved at være ikke-ryger
  • Lav en liste over det positive og negative ved at fortsætte med at ryge.

Listen kan du sende til mig, inden din bookede session. Hvis du ønsker at booke en session, kan det gøres på siden her.

Hvis du søger en anden type hjælp til dit rygestop, som ikke indebærer en session med terapi, vil jeg anbefale bogen “Endelig ikke-ryger” skrevet af Allen Carr. Den kan købes flere steder, bl.a. på SAXO

Leave a Reply

Your email address will not be published.