MindsetPersonlig udfordringVægttab

Mindset

Hvad er det, det rette mindset kan og hvorfor er det så vigtigt? Jo, nu skal du høre … dit mindset er med til at definere, hvad der er inde for din rækkevidde. Altså dine muligheder foran dig som du kan gribe. Altså er det en vigtig faktor for, hvad du opnår her i livet.

Lad os lige definere først, hvad et mindset er:

”En bestemt tankegang eller indstilling der er karakteristisk for en eller flere personer”… (www.ordnet.dk)

Når vi taler om mindset, taler vi altså om din tankegang, eller din indstilling til en given ting. Det er med til at definere den oplevelse du vil have og som du vil få af noget bestemt, som du gør dig tanker om. Eller blot de tanker du gør dig om noget, du ved at du skal lige om lidt…

Det er altså den forskel der gør forskellen for dem som bare altid er glade og for dem som altid er negative. Det er også den forskel der gør forskellen i, hvorfor nogen kan det de sætter sig for og hvorfor andre ikke kan. Hvorfor nogen performer bedre end andre osv.

freepik.com/free-photos-vectors/background

En øvelse om at være bevidst om sit mindset:

Prøv at tænke på noget dejligt du skal i løbet af i dag eller i løbet af ugen. Noget du har glædet dig til. Når du er kommet i tanker om det, så prøv at lægge mærke til, hvad du føler om det og hvad du tænker om det. Spørg dig selv: Hvordan har jeg det, når jeg ved, at jeg skal det her … hvad tænker jeg om, at jeg skal det?

Bryd tilstanden.

Prøv nu at komme i tanke om en ”skal” opgave. En pligt du har i løbet af dagen eller ugen. Eller noget du skal, som du har modstand på, at du skal. Når du har den, så fokuser på det et øjeblik. Læg mærke til dine tanker du har omkring det. Registrer det, du føler omkring det.

Bryd tilstanden.

Tænk nu igen på noget dejligt, som du skal i nærfremtid. Registrer dine tanker og dine følelser omkring det.

Registrerede du forskellen, der var mellem de forskellige ting du tænkte på? Kvaliteten af den følelse som du automatisk tilgav det, uden at du gjorde noget for det?

Og hvad kan vi så få ud af det?

Vi kan vist hurtige blive enige om, hvilken tilgang vi bedst kan lide at være i. Det er de positive følelser der driver os. Ofte når vi har negative tanker eller følelser forbundet med noget vi skal, kan vi have en tilbøjelighed til at lave en overspringshandling, eller komme hurtigere omkring det. Hvis altså situationen tillader det vel og mærke.

Det er måske noget du kender eller noget du har prøvet før. Selvom vi måske får os selv, til at gøre det alligevel, kan det betyde at kvaliteten af vores tanker, når vi gør det, viser sig i kvaliteten af vores handling i situationen. Kvaliteten af det øjeblik vil derfor være mere negativt, og det risikerer man at føre ud i sin handling, så enten processen eller ens resultat ikke bliver ligeså godt, som det kunne blive.

Tror du på det er muligt?

Når jeg siger i starten af denne tekst, at mindsettet også definerer hvad vi har inde for rækkevidde, mener jeg den selvfølelse vi kan have omkring vores mål. Fx at tro på at det er muligt at komme i mål med sit vægttab. Den negative tanke om at tro på at det kan lade sig gøre, kan komme fra overbevisning vi engang fik langt tilbage i vores liv, som påvirker vores selvfølelse på nuværende tidspunkt, når vi står foran vores mål og vil gøre noget ved det. En gammel overbevisning, som man tror er sand, som påvirker tankerne i ens nuværende situation, selvfølelsen er ligeledes påvirket og det kommer til udtryk i den givne handling i øjeblikket. Så bliver det svært at lykkes, hvis ikke man tror på det.

Et problem mange af mine klienter har haft, er at de ikke har troet på dem selv pga. en gammel overbevisning, som har manifesteret sig som en endegyldig sandhed i deres sind. Denne (u)sandhed bliver så skylden for, at det varige vægttab ikke er inde for rækkevidde. Har du nogensinde tænkt over, hvorfor nogen lykkes og andre ikke gør? Nogle gange spørger jeg også: Hvad får dig til at tro at du er så speciel, at du ikke kan – når andre kan? En klient sagde engang til mig: ”Det er fordi, det er for svært…” – men hvem definerer om vægttabet, skal være svært?

Vores mindset definerer det

Hvad hvis du fik muligheden for at vælge, om dit vægttab skulle være svært eller nemt? Hvad hvis du fandt ud af, at du selv kunne vælge? At man kan blive en af ”dem” som lykkes. At du kan give alt magten til dig selv, fordi den eneste der er i stand til at vende dine egne tanker, er der selv. Er det ikke befriende?

Prøv at forestille dig lige nu, at selvom du ikke ved specifikt, hvordan du skal bære dig ad, så lykkes du alligevel? Prøv at forestille dig lige nu, at selvom du måske har svært ved at tro på det i dette øjeblik, så vil du lykkes alligevel, hvis du gør det?

Føles det ikke dejligt?

Vores overbevisninger definerer altså om vi kan eller ikke kan. Og hvis du tror du kan eller ej, så får du helt sikkert ret!

Vores overbevisninger kan du udfordre med dit mindset. Du kan øve dig i, hvordan du giver dig selv mere og mere opbakning i dit sind. Mere kærlighed og mere selvværd. Du kan også starte med at registrere, hvornår du får negative tanker omkring noget bestemt du skal og vende din tilgang til en positiv.

Du kan starte med at sige disse selvbekræftelser til dig selv HVER dag.

“Jeg bliver bedre og bedre til at få vendt mit mindset.”
“Al hvad jeg har troet på om mig selv indtil nu, har været det allermest rigtige for mig.”
“Jeg bliver bedre og bedre til at passe på mig selv og nå mine mål.”
“Jeg elsker mig selv og min krop.”

For når vi så lykkes og gør det, som føltes umuligt … så danner vi en ny erfaring. En ny erfaring som lagre sig i vores sind, krop og i mindsettet. Jo flere succes oplevelser – jo nemmere bliver det at gå til næste store mål. Lige pludselig er der bare flere muligheder i livet at gribe, når mindsettet forudsætter, at det godt kan lade sig gøre. Også selvom man måske ikke har gjort før. Også selvom det føles umuligt at tabe sig, fordi man er forældre og er træt efter en lang dag som mor (eller far).

Mindsettet behøver ikke være perfekt, inden du går i gang …

Dit tankemønster og dit mindset er altafgørende, når du skal opnå noget bestemt. Det behøver ikke være perfekt, når du starter. Mindsettet er også proces arbejde, ligesom så meget andet. Og ja, du kan sagtens mental træne dig selv i din daglig dag. Jeg har selv brugt meditation rigtig meget og nydt rigtig godt af at meditere på selvbekræftelser. Dyrke mindfulness ud fra de 8 principper. Observere andre ud fra dem og iagttage mine egne tanker, følelser og handlinger.

Det kan faktisk være rigtig sjovt, når først man kommer i gang med sit indre nørderi. Der er meget selvudvikling i det og det kan være meget lærerigt om én selv. Er du psykologi interesseret og kender du til den kognitive diamant, er denne model også meget behjælpelig at anskue sit eget tanke -og handlemønster ud fra. Som inspiration til bekræftelser kan jeg også Louise Hay, som har skrevet bøger om netop dette.

Jeg håber at denne tekst har givet dig inspiration til, hvordan du kan komme i gang med at udfordre og træne dit mindset.

Held og lykke med din proces

Skriv endelig til mig hvis du synes at denne tekst mangler nogle tilføjelser, på netop det, du synes virker udfordrende. Du kan kontakte mig på kontakt@juliekrag.dk (i emnefeltet skriver du ”Mindset”) Du kan også finde andre kontakt oplysninger her https://www.juliekrag.dk/kontakt/

Mange kærlige hilsner fra Julie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *