Guide: Sådan får du overblik over behandling

Kender du det her?

“Hjælp, jeg har det skidt. Hvem skal løse mit problem?”

forvirret over hvilken behandling, der skal vælges?

I stedet for at vælge den første den bedste, så kan du med fordel læse min guide.

Hvis du vil springe direkte til guiden og springe denne tekst over, kan du klikke her.

Manglende information

Vi lever i en verden fuld af behandlingstilbud. Psykoterapeuter, psykologer, psykiatere, alternative behandlere med mange forskellige retninger og metoder.

Ligesom vi i denne tid lever mere komplekse liv end vi gjorde før, havde vi også problemer før i tiden. I fortiden havde vi dog en hel anden tilgang til det end den vi har i dag. Heldigvis. I dag er vi mere frigjorte, bryder tabuer og vi er meget klogere på mentale tilstande, symptomer og psykiske diagnoser end nogensinde før. 

Tendensen i dag er, at vi er mere  tilbøjelige til at søge løsninger på personlige problemer i større omfang end før. Psykoterapeutisk hjælp er blevet for alle mennesker, på tværs af aldre, køn og socialklasser. 

Folk får utilstrækkelig hjælp

På trods af den stigning af mennesker der søger hjælp til mentale udfordringer, er det min oplevelse, at mange mennesker beretter om at have modtaget hjælp, som har været utilstrækkelig. De sidder tilbage med følelsen af, at det ikke har hjulpet eller at der var spild af tid. At behandleren ikke har haft lærerige pointer eller lignende. Værst af alt, så sidder de tilbage med følelsen af at have åbnet op for noget sårbart, uden at det har ført dem til noget bedre sted hen.

Når jeg hører de her kedelige historier, er det ofte min forståelse, at mange ikke kender til mulighederne der findes. Der findes nemlig ikke tilstrækkelig oplysning om, hvilke tilbud der findes, eller hvad man får de forskellige steder.

Det er et problem, fordi:

Der er forskel på kvaliteten. Alle kan fx kalde sig for psykoterapeut, det er nemlig ikke en beskyttet titel.

Der er jo netop forskel på, om du har brug for terapi og vejledning – eller om du blot har brug for en der lytter til dig. Eller om du har brug for spørgsmål til at flytte dig fra begrænsninger til nye muligheder.

Samtale kan være mange ting.

Her er mine bedste bud på, hvordan du finder rundt i junglen og finder frem til den hjælp, du har behov for (og undgår at spilde tid og penge på den forkerte behandling).

Guide

  1. Afklar med dig selv, hvad du præcist søger.
    Ønsker du at bearbejde noget, lave en personlig forandring, eller noget helt tredje? De overvejelser vil hjælpe dig, når leder efter din behandler og ikke mindst forventningsafstemmer under jeres første snak.
  2. Proces!
    Øv, proces kan for mange være et irriterende ord. Men gør dig selv en tjeneste. Forhold dig til, at din behandling vil være en proces. De færreste får noget ud af at komme til én behandling og så stoppe igen. Indstil dig på din egen proces og et forløb på flere gange vil give dig de bedste forudsætninger, for at opnå det du ønsker med behandlingen.
    Man bliver nemt skuffet, hvis man regner med at én gang er nok.
  3. Følger du gode råd på Instagram, Facebook eller andre platforme på internettet?
    Alle kan udgive og slå info op. Tjek at vedkommende har en relevant faglig uddannelse, da du ellers risikerer at blive fejlinformeret og i værste tilfælde følge råd som har ingen eller modsat effekt af intentionen for at gøre det.
  4. Der er forskel på hvad de forskellige typer udfører af arbejde.
    – En psykiater udreder mennesker for diagnoser
    – En psykolog har specialiseret viden, som kan hjælpe dig med komplekse problemstillinger, som fx følger af at have en tung diagnose
    – En psykoterapeut kan hjælpe dig, hvis du har en krise eller er et raskt menneske, som ønsker personlig udvikling
    – En coach eller mentaltræner kan hjælpe dig med at præstere bedre indenfor forskellige felter af dit liv. Fx på jobbet, den sport du dyrker eller andre steder i livet. Det forandrer problemet nu og her og er forholder sig ikke til en dybere årsag om din kunnen eller mangel på samme.
    Alternativ behandling er baseret på metoder, som findes udenfor det anerkendte sundhedsvæsen. Det kan der være flere årsager til.
    Der er mange retninger og forskellige veje at gå – nogle arbejder ud fra specifikke overbevisninger, hvilket sagtens kan være årsagen til, at man som klient også søger lige den type behandling.
  5. Tror du ikke på metoden eller behandleren, får du sjældent noget ud af behandlingen.
    Du bør være engageret og tro på at den behandling du vælger, har en virkning. Dit commitment afgører nemlig i sidste ende resultatet.
    Tror du ikke på metoden, hvorfor så spilde tiden? Behandleren er der for at hjælpe dig, ikke for at overbevise dig.
    Har du modstand på terapien, så er du enten ikke klar til at modtage hjælp – eller også bør du finde en anden metode eller behandler.
  6. Psykoterapi henvender sig til almindelige mennesker i krise.
    Er du overbevist om at psykoterapi er vejen frem for dig, så vær bevidst om, at dette ikke er en beskyttet titel. Det betyder, der er forskel i kvaliteten af behandlingen.
    Er psykoterapeuten uddannet eller autodidakt? Det har en kæmpe betydning for kvaliteten.
  7. Hvor lang uddannelse har terapeuten?
    Nogle uddannelser er 1 eller 2 års varighed, hvor andre er 4 år. Der findes også uddannelsessteder, som fx uddanner mennesker i at lave hypnose med terapeutisk øjemed på kun 15 dage, uden krav eller stillingstagen til de studerendes baggrund. En terapeut med kort uddannelse, vil have ringe muligheder for at gøre et godt stykke arbejde og det skal nødigt være på din bekostning.

    Brancheforeninger som DAKOBE, FaDP og RAB har lavet besværet for dig og du kan gennem dem se hvilke terapeuter og uddannelsessteder som har kvalitet og er godkendte ud fra deres kvalitetssikring. Hvis ikke deres logoer fremgår på din behandlers hjemmeside, så spørg.

  8. Etik.
    I en branche hvor alle kan slå sig op og hjælpe folk, er det en god ide at se efter etisk værdisæt.
    Igen, vil jeg henvise til brancheforeningerne, eller undersøg din behandlers egen tilgang via et opkald eller på et website.
  9. Og den aller aller vigtigste. Kemi!
    Spild for guds skyld ikke din tid eller penge hos en person, som du har dårlig kemi med. Det vil gå udover tilliden og hvor meget du selv vil dele. Jo mindre du vil dele ud af dig selv des ringere forudsætninger er der for en god behandling. Det kan sagtens være at du har fundet en knald dygtig behandler, men at kemien ikke er der. Her er det dit eget ansvar at stoppe det i tide.
    Lav evt. en opringning og mærk efter i telefonen inden du booker tid – eller stol på din fornemmelse ved første session.
    Det værste der kan ske, er at du begynder at føle dig forkert som klient. Og det er ikke meningen klienter skal skamme sig i klientstolen. Det kan godt være skamfulde ting man deler, men følelsen bør ikke være vedvarende.
  10. Tilskud til behandling.
    Der findes tilskud til psykologer, hvis du for en henvisning fra din læge.
    Har du en sundhedsforsikring, kan du få betalt hele behandlingen via din forsikring. Det kan være rigtig fristende, fordi det ellers kan blive en stor regning. Men finder du ikke det rette tilbud, så risikerer du at spilde din tid. Fx har jeg mødt mennesker, som fortæller at de har siddet fast med det samme problem på trods af være i behandling.
    En person fra min praksis har oplevet at gå til psykolog pga. sin angst, og efter 10 gange stadig opleve at have problemet. Efter personen prøver hypnoterapi, forsvinder problemet efter 3 gange. Personen havde spildt tid af sit liv samt store summer penge til behandling, der ikke rykkede på noget. Tænk engang, at bruge flere år på den forkerte behandling og stagnere i sit liv, med en smule bedring men langt fra en forløsning.
    Når dette sker, kan vi blive låst i en forestilling om, at man er uhelbredelig. Det er en frygtelig overbevisning at få. Det vi tror bliver ofte en sandhed.

    Så gør dig selv en tjeneste og vurder hvor dit problem bedst løses henne. Det er nødvendigvis ikke ærgerlige penge at betale, selvom der måske ikke er tilskud.

    Det er en investering i dig.

Har dette indlæg værdi for dig? Smid en kommentar

Kom tilbage til forsiden her.

De bedste hilsner
Julie

Leave a Reply

Your email address will not be published.